بررسی وضعیت بازار خودرو چین در دوران پساکرونایی



به منشا «رادان موتور​»، اگر زمانی می‌شد وضعیت چین را به‌عنوان هشداری درمورد بلایی که قرار بود به‌خاطر شیوع کووید-۱۹ بر سر بازار جهانی خودرو بیاید در نظر گرفت، اما توجه به‌وضعیت اقتصادی روز گذشته این کانتری (در روزهای پایانی آوریل) می‌تواند چشم‌اندازی هرچند محدود از بازار خودرو در ۶ هفته آینده در اختیار ما قرار دهد. پس از آنکه ویروس کرونا منجر به‌قرنطینه و خانه‌نشینی ده‌ها میلیون چینی و دور نگه داشتن آن‌ها از خیابان‌ها و نمایندگی‌های فروش خودرو شد، حالا تقریبا تمام نمایندگی‌های فروش خودرو در سراسر این کانتری دوباره کار خود را از سر گرفته‌اند. حالا خریداران چینی می‌توانند آزادانه به‌خیابان‌ها بروند و درصورت تمایل با داشتن ماسک و البته سنجش دمای بدنشان وارد فروشگاه‌ها شوند و به‌نظر می‌رسد این کانتری از شرایط وخیم ناشی از شیوع کرونا، به‌خوبی عبور کرده است. 
هنگامی‌که ویروس کرونا از شهر مرکزی ووهان درچین به‌سراسر این کانتری انتشار یافت، موسسه رندهیدائو که در زمینه مشاوره درخصوص عملیات‌های فروش خودرو مشغول است، اخطار داد که در اواسط فوریه یک‌سوم فروشگاه‌هایی که در آن معاملات خودرویی صورت می‌گیرد، ظرف سه‌ماه خالی از نقدینگی خواهند شد. اما هفته گذشته انجمن فروشندگان خودرو درچین در وبلاگ خود اعلام کرد حالا با بهبود وضعیت خرده‌فروشی‌ها، نگرانی‌ها درباره بروز اخلال درنقدینگی درحال برطرف شدن است. درتاریخ ۱۰ آوریل (۲۲ فروردین) ۷/۹۹ درصد از نمایندگی‌های فروش خودرو در چین مشغول به‌کار بودند که این رقم در ۱۰ فوریه 
(۲۲ بهمن) که شب نخست کاری سال نو چینی بود، به ۳/۲۸ درصد رسیده بود. کل نمایندگی‌های فروشی که در سراسر چین این آمار را تشکیل می‌دهند، ۸ هزار و ۸۵۷ رقم است. 

  سایه‌ هولناک 
اما منشا‌های منتشرشده حاکی از آن است که عملکرد واقعی فروشگاه‌ها فاصله بسیار زیادی با وضعیت معمول دارد. میزان رفت و آمد مشتریان به‌نمایندگی‌های فروش تکی به ۸/۷۰ درصد از وضع بعد از قرنطینه رسیده است و درآمد آن‌ها از فروش خودروهای نو و قطعات یدکی و راه نمودن خدمات به‌ترتیب به ۹/۶۷ درصد و ۵/۷۲ درصد از متوسط میزان بعد رسیده است. براساس نظرسنجی انجام‌گرفته توسط انجمن فروشندگان خودرو درچین، یکی از دلایل اصلی برای برگشت سکته‌دار به‌وضعیت نرمال این است که بسیاری از مشتریان چینی به‌خاطر کاهش بودجه خانوار، از خرید خودرو منصرف شده‌اند. 
کاهش درآمد مشتریان درنتیجه مرخصی‌های اجباری دوران قرنطینه یکی از فشارهای جدیدی است که بازار خودرو را تحت‌تاثیر قرار داده است. طی یک نظرسنجی، تقریبا دوسوم از شرکت‌کنندگان گفته بودند پیش از پاندمی قصد خرید خودرو جدیدی را داشته‌اند، اما حالا قصد خود را به‌تعویق انداخته‌اند. تکی درصد کوچکی از شرکت‌کنندگان (۵ درصد) گفته‌اند که هنوز قصد خرید خودرو جدیدی را دارند. 

   الگوی چینی
فروشنده‌های چینی همچنین نیم‌نگاهی را نیز به‌این‌ مساله داشته‌اند که چطور نمایندگی‌های فروش در این کانتری خود را با اقدامات نو درجهان پساکرونایی وفق می‌دهند. با اینکه پاندمی درچین فروکش کرده، اما کارکنان همچنان نگران هولناک متوجه از سوی مسافرانی هستند که از کشورهای دیگر وارد چین می‌شوند؛ اما نمایندگی‌های فروش با دو ماه تجربه، آمادگی بهتری نسبت به‌گذشته دارند. یکی از نتیجه‌گیری‌ها دربسیاری از نمایندگی‌های فروش این بوده که با وجود آنکه بسیاری از کارکنانشان درخصوص برگشت به‌محل کار خود مردد هستند، اما کارکنان بخش‌های فروش و بازاریابی به‌کار خود بازگردند. 
جیمی تسونگ، مدیرعامل تیم خودرویی لیوهو چین که مقر آن در تایوان است و با ۲۰ نمایندگی فروش به‌عرضه برندهای مختلف خصوصا فورد مشغول است، دراین‌باره گفته با اینکه کسب‌وکار به‌خواب رفته اما فروشنده‌ها نباید دست از کار بکشند و به‌رغم اینکه فروشگاه‌های لیوهو در ماه‌های ژانویه و فوریه تعطیل بوده، اما کارکنان آن‌ها با استفاده از کانال‌های آنلاین به‌بازاریابی محصولات مشغول بوده‌اند.  تسونگ دراین‌باره گفته: «طی این مدت دریافتم که اپلیکیشن تیک‌تاک برای ایجاد انگیزه خرید می‌تواند ۱۰۰ درصد مفید باشد.» منظور وی اپلیکیشنی است که می‌توان در آن ویدئو‌های خلاصه را با دیگران به‌اشتراک گذاشت. 

   آینده نامعلوم
برگشت به‌وضعیت قبلی ممکن است مدتی طول بکشد. براساس منشا انجمن سازندگان و فروشندگان خودرو درچین فروش خودروهای سواری و وانت‌ها درماه مارس با ۴۸ درصد افت نسبت به‌دوره مشابه سال بعد به ۰۴/۱ میلیون دستگاه رسید.  این در حالی است که افت فروش ماه فوریه به ۸۲ درصد رسیده بود. در فروشگاه‌های لیوهونگ نیز فروش به ۷۰ درصد میزان معمول رسیده است. نمایندگی فروش فولکس‌واگن نیز تقریبا افت مشابهی را در فروش خودروهای نو تجربه کرده است؛ هرچند فروش قطعات و راه نمودن خدمات به‌سطح قبلی رسیده است. 
اما هیچ‌یک از این نمایندگی‌ها نمی‌توانند نسبت به‌آینده خوش‌بین باشند. جیمی‌تسونگ دراین‌باره گفته: «در ماه مارس شاهد بازگشتی شفاف بودیم؛ اما در هفته دوم آوریل با به‌تعویق افتادن بسیاری از سفارش‌‌ها از سوی مشتریان، دوباره افت فروش را تجربه کرده‌ایم.»  سرمایه چین که ضربه شدیدی از پاندمی کووید-۱۹ خورده نسبت به‌سه‌ماهه سال بعد ۸/۶ درصد کوچک‌تر شده و سرانه درآمد قابل تصرف افراد نیز به ۹/۳ درصد دوره مشابه کاهش یافته است.  طبیعی است که در چنین‌وضعیتی مشتریان درآمد خود را صرف خرید اقلام مهم‌تر کنند و از خرید کالاهای گران‌تری مانند خودرو صرف‌نظر کنند. این اتفاقی است که درماه‌های آینده نیز در بازار جهانی خودرو می‌توان نظاره‌گرش بود و با توجه به‌پیش‌بینی‌ها درباره وقوع بحران اقتصادی قریب‌الوقوع نمی‌توان چندان به‌آینده بازار خوش‌بین بود.