طراحی پلتفرم خودروی برقی روی میز ایران خودرو



به منشا «رادان موتور​»،فرشاد مقیمی، ایران خودرو را صرفنظر از دولتی یا خصوصی بودن سرمایه ملی برای کانتری دانست که تاثیر زیادی در صنعت و سرمایه دارد و گفت: در مجموع دو تا دو و نیم درصد شاخص GDP و ۲۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت، متعلق به صنعت خودروسازی است.
وی با اشاره به ارتباط بسیاری از صنایع بالادستی و پایین دستی با صنعت خودرو کانتری گفت: بیش از ۶۰ رشته و فعالیت صنعت کانتری به خودروسازی وابسته است که این نشان دهنده اثربخشی آن در صنعت و سرمایه کانتری است. در ایران خودرو که کوچولو ترین خودروساز کانتری است
مقابله با آثار مسدود
مقیمی با بیان این که صنعت خودرو سال گذشته را در شرایط خوبی شروع نکرد و با تعهدات بالایی به مشتریان مواجه بود به مسایل ایجاد شده به واسطه مسدود ها اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ به دلیل ترک بازار توسط شرکای خارجی، تعهدات به مشتریان به صورت معوق درآمد و درحالی که بخشی از وجه محصولاتی که دیگر قابل عرضه نبودند از مشتریان گرفتن شده بود.
وی تصریح کرد: این مسئله قیمت های مضاعفی را برای ایران خودرو ایجاد کرد تا علاوه بر سود مشارکت پیش فروش، جریمه دیرکرد بیش از ۳۰ درصد را به مشتریان پرداخت کند. از سویی دیگر تغییرات چندباره در شاخص های کلان سرمایه کانتری از جمله نرخ ارز، مواد اولیه، دستمزد و… سبب افزایش بهای تمام شده محصول شد.
مدیرعامل تیم صنعتی ایران خودرو با تاکید بر این که از هیچ تلاشی برای حل و فصل مشکلات دریغ نکرده ایم گفت: در این شرایط منابع تامین برخی قطعات و مواد اولیه را تغییر دادیم تا بتوانیم بخش زیادی تعهدات خود را هر چند با تاخیر انجام دهیم.
مقیمی درباره شرکت های زیرمجموعه ایران خودرو گفت: با خطایابی ساختار در ایران خودرو که همچنان تمدید دارد، ۱۰۶ شرکت زیرمجموعه این خودروساز درحال فعالیت هستند.

ایران‌خودرو شرکت ۳۰هزار میلیاردی
وی خروج از علت ۱۴۱ و بازگرداندن تولید به شرایط عادی را از جمله اهداف تعیین شده در نیمه دوم سال گذشته برشمرد و گفت: با توجه به این که در علت ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته بودیم امکان استفاده از منابع بانکی برای تزریق به تولید وجود نداشت، با یاری دربار محترم صمت و مساعدت شورای پول و اعتبار مهلت شش ماهه ای را برای افزایش سرمایه و خروج از علت ۱۴۱ گرفتن کردیم که خوشبختانه با اقدام جهادی مجموعه ایران خودرو و همکاری قوه محترم قضائیه ظرف مدت ۴ ماه توانستیم با تجدید ارزیابی دارایی ها از شمول علت ۱۴۱ خارج شویم. درحال حاضر ایران خودرو با افزایش حدود دوهزار درصدی سرمایه، مجموعه‌ای با ارزش دارایی بیش از ۳۰هزار میلیارد تومن کوچولو‌ترین خودروساز در کانتری است.
وی افزایش سرمایه دوهزار درصدی از محل تجدید ارزیابی را در میان شرکت های بورسی کم سابقه قلمداد کرد.

برنامه تولید حداقل۵۰۰ هزار دستگاه خودرو
مدیرعامل تیم صنعتی ایران خودرو با یبان این‌که تولید روزانه فروردین پارسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته از تولید و عرضه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو در سال جاری خبر داد و گفت: با همت مجموعه قطعه‌سازان و کارکنان این هدف را محقق خواهیم کرد.
وی با اشاره به افزایش پرداخت‌های روزانه به قطعه‌سازان از ۳۰میلیارد در نیمه نخست سال گذشته به بیش از ۸۰میلیارد تومن در ماه‌های پایانی سال افزود: با پرداخت ۲۵۰۰ میلیارد تومن تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار و تزریق کامل آن به شبکه تامین توانسته‌ایم بخش زیادی از مطالبات سنواتی قطعه سازان را پرداخت کنیم.
وی تصریح کرد: نکته مهم این است که برخلاف گذشته ایران خودرو چک برگشتی ندارد و همین مسئله و رفتارهای مالی حساب شده سبب افزایش اعتبار ایران خودرو نزد سازندگان و افزایش انگیزه برای همکاری شده است.

افزایش بهره‌وری
مدیرعامل تیم صنعتی ایران خودرو ارتقای بهره‌وری از جنبه‌های مختلف منابع انسانی، تجهیزات، ماشین آلات، فرآیندها، تامین، فروش و خدمات پس از فروش را از جمله اهداف این خودروساز برشمرد و گفت: برنامه‌های متعددی برای افزایش بهره‌وری در تمام بخش‌ها داریم.
مقیمی تعداد عرضه خودرو به بازار توسط ایران خودرو را بیش از ۴۱۲ هزار دستگاه خودرو اعلام کرد و گفت: تولید در سال گذشته در شرایطی انجام شد که صنعت خودرو کانتری در نوک پیکان مسدود‌های آمریکا قرار داشت. ما توانستیم با کم‌ترین وابستگی به منابع خارجی و با تاکید بر توان متخصصان و مهندسان داخل کانتری این تعداد تولید را رقم بزنیم.
وی تصریح کرد: در همین شرایط توانستیم در نیمه دوم سال ۹۸ رکورد تولید ماهانه، هفتگی و روزانه را نسبت به بیست ماه بعد از آن که نقطه شروع مسدود بود را بشکنیم.

توسعه محصول
وی ضمن تاکید بر فرارسیدن زمان برای نمود اثرات برنامه ها و اقدامات اجرایی گفت: در روزهای پایانی سال ۹۸ از گیربکس شش سرعته دستی و اتوماتیک رونمایی کردیم که در نیمه پارسال نوع دستی آن وارد بازار خواهد شد. برنامه تولید گیربکس شش سرعته نیمه اتوماتیک (AMT) نیز برای بهمن ماه پارسال هدفگذاری شده است.
 مقیمی تصریح کرد: کاهش دو تا دو و نیم لیتر مصرف سوخت بخشی از نتایج محیط زیستی بهره برداری از این نوع گیربکس است.
نهضت کاهش بهای تمام شده محصول
وی درعین حال تاکید کرد: وظیفه و رسالت ایران خودرو تامین نیاز بازار و مشتریان با قیمت معقول و منطقی است، کاهش بهای تمام شده محصول و افزایش عرضه به بازار ابزارهای تحت اختیار ایران خودرو برای ایجاد تعادل در بازار خودرو است.
مقیمی از ابلاغ سیاست نهضت کاهش قیمت تمام شده در ایران خودرو خبر داد و گفت: بخش هایی مانند لجستیک و خرید را که نقش قابل توجه و مهمی در کاهش قیمت تمام شده محصول دارند را شناسایی کرده ایم و با تعریف پروژه به دنبال کاهش قیمت در آن هستیم.
وی تصریح کرد: نتایج این اقدامات را می توانیم در صورت‌های مالی شش ماه نخست پارسال شاهد باشیم.