بیابانگرد ژاپنی؛ محبوب ایرانیان – رادان موتور



به منشا «رادان موتور»،در سال‌های گذشته مصرف‌کنندگان ایرانی علاقه زیادی به خودروهای شاسی‌بلند از خود نشان دادند و همین امر باعث شد بسیاری از واردکنندگان و خودروسازان داخلی اقدام به تولید و عرضه این خودروها کنند. اما در این بین سهم ژاپنی‌ها بیش از سایر برندها بوده و تعداد قابل‌توجهی از شاسی‌بلندهای ژاپنی توانستند طی سال‌های متمادی راهی بازار کانتری شوند. 
تویوتا ازجمله برندهایی است که به‌دلیل سابقه طولانی در بازار ایران، همواره توانسته است نظر طیف وسیعی از علاقه‌مندان به خودروهای شاسی‌بلند را در کانتری به‌خود جلب و محصولات گوناگونی را روانه بازار ایران کند. لندکروزر را می‌توان از محبوب‌ترین تولیدات این خودروساز ژاپنی برشمرد زیرا از اوایل دهه ۵۰ پا به بازار ایران گذاشته است. این محبوبیت سبب شد نسخه‌های دیگر این خودرو نیز در بازار ایران به گزینه‌هایی توانست تبدیل شوند. به‌عنوان‌مثال تویوتا پرادو که نسخه شهری‌تر لندکروزر به‌شمار می‌رود، از سال ۲۰۰۳ وارد بازار ایران و از همان زمان تاکنون به یکی از شاسی‌بلندهای محبوب در بازار تبدیل شده است.اما رفته‌رفته با اعمال محدودیت‌های شدید برسر راه واردکنندگان، شاهد کاهش عرضه شاسی‌بلندهای ژاپنی به بازار بودیم. این رویه تا جایی تمدید داشت که همزمان با وضع قانون منع واردات خودروهای بیش‌از ۲۵۰۰‌سی‌سی به کانتری، دیگر امکان واردات شاسی‌بلندهایی تویوتا مانند لندکروزر، پرادو و اف‌جی‌کروز به کانتری فراهم نباشد. از این‌رو آخرین سری تویوتا پرادو که توانست به کانتری وارد شود، در سال ۲۰۱۴ و نسل چهارم بود که در بازارهای جهانی با کد اتاق J150 شناخته می‌شود. اما شاید برایتان جالب باشد بفهمید درحال‌حاضر یک دستگاه پرادو مدل ۲۰۱۸ در تهران با پلاک دیپلمات استحقاق تردد دائمی در تمام نقاط کانتری را دارد. این خودرو حدودا دو سال است که توسط یکی از سفارتخانه‌ها به کانتری وارد شده و یکی از نمونه‌های نایاب به‌شمار می‌رود.

  تاریخچه تویوتا پرادو
تویوتا لندکروزر پرادو یکی از محصولات قدیمی این برند از سال ۱۹۸۴ با اسم J70 پا به عرصه رقابت گذاشت. این خودرو که ازآن‌زمان تاکنون مورداستقبال قرار گرفته، چهار نسل را به خود دیده است. 
درواقع باید گفت پرادو همواره یکی از پرفروش‌ترین محصولات تویوتا در رده خودروهای شاسی‌بلند بوده که طی سال‌های عرضه، فیس‌لیفت‌های ‌چندان اساسی را به خود ندیده، البته خودرو موردنظر نیز نسخه فیس‌لیفت  است و تفاوت چندانی با نسخه قبلی نداشته و تکی تغییرات در طراحی ظاهری و جزئیات کابین به خود دیده است.
  ظاهر مدرن اما کلاسیک و دشمن‌داشتنی
یکی از دلایل محبوبیت تویوتا پرادو در ایران و سایر بازارهای جهانی علاوه‌بر استحقاق‌های فنی بالا، ظاهر زیبا و جذابی است که نسبت‌به لندکروزر نظر مخاطبان بیشتری را به خود جلب کرده، این در حالی است که با نگاهی عمیق به بخش‌های مختلف این خودرو می‌توان رگه‌هایی از اصالت طراحی را به‌وضوح رویت کرد.  
نسخه موردنظر نیز تغییراتی در نمای ظاهری داشته که بارزترین آن‌ها تغییر فرم چراغ‌های جلو و گرافیک داخلی آن‌هاست. این طرح باعث شد چهره تویوتا پرادو کمی خشن‌تر و تهاجمی‌تر از بعد شود که همین مسئله تاثیر مثبتی در آمار فروش جهانی این خودرو داشته است. البته در نمای جانبی تغییرات چندان قابل لمس نیستند و پروفیل‌های جانبی بدنه با همان فرم قدیمی به نمایش درآمده‌اند. 
در طراحی پرادو ۲۰۱۸، به استحقاق‌های آفرود و عبور از مسیرهای صعب‌العبور توجه ویژه‌ای شده است؛ این مسئله را می‌توان از تغییرشکل بامپرهای جلو و عقب و همچنین برآمدگی لبه‌های آنها به جهت داخل فهمید. چراغ‌های جلو نیز به شکلی طراحی شده‌اند که نور آن‌ها هنگام عبور از مسیرهای ناهموار و تغییر زاویه دماغه خودرو، روی زمین تابیده شوند.

  کابین تغییریافته اما نه‌چندان نو
بیشترین تغییرات، در کابین پرادو صورت گرفته است. طرح ادوات و تجهیزات داشبورد تقریبا مشابه مدل ۲۰۱۷ است، اما کیفیت آن به مراتب بالاتر رفته، سایز مانیتور کوچولو‌تر شده و از سیستم مسیریابی ماهواره‌ای نیز بهره می‌گیرد. صندلی‌های پرادو ۲۰۱۸، بسیار راحت هستند و با لمس آن‌ها به کیفیت بالای آن‌ها پی خواهید برد، اما نسبت‌به برچسب قیمت ۶۰هزاردلاری، کمی قدیمی به‌نظر می‌رسند. صندلی‌های ردیف دوم پرادو ۲۰۱۸ بسیار جادار و راحت هستند، همین مساله پرادو را به خودرویی پرطرفدار برای خانواده‌ها تبدیل کرده است. همچنین می‌توان با خواباندن صندلی‌های ردیف سوم، از فضای بسیار بزرگی  بهره برد.

  مشخصات فنی پیشرانه‌های قابل‌عرضه
تویوتا پرادو ۲۰۱۸ با موتورهای مختلف قابل‌خریداری است که البته در هریک از بازارها بسته به‌نوع سفارش‌گذاری متغیر خواهد بود. نخستین پیشرانه، یک موتور دیزلی ۴سیلندر با حجم ۲٫۸لیتر است که ۱۷۷اسب‌بخار قدرت و گشتاور ۴۵۰نیوتون‌متری دارد و به‌همراه بسته‌دنده ۶‌سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود. 
در صورتی‌که این موتور را با بسته‌دنده ۶سرعته دستی سفارش دهید گشتاور آن به ۴۲۰نیوتون‌متر کاهش خواهد یافت.  شتاب صفر تا یک‌صدکیلومتر و حداکثر اسپید تویوتا پرادو با این موتور به ترتیب ۱۲٫۱ ثانیه و ۱۷۵ کیلومتر بر تایم است. 
پیشرانه بعدی ۲٫۷لیتری بنزینی با قدرت ۱۶۱ اسب‌بخار و گشتاور ۲۴۶ نیوتون‌متری است که می‌توان آن را با بسته‌دنده ۶سرعته اتوماتیک یا ۵سرعته دستی سفارش داد. حداکثر اسپید تویوتا پرادو با این موتور ۱۶۵کیلومتر بر تایم است. موتور بعدی ۴لیتری ۶سیلندر است که ۲۴۹اسب‌بخار قدرت و ۳۸۱نیوتون‌متر گشتاور دارد و تکی با یک بسته‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک قابل‌خریداری است. تویوتا پرادو نو با تجهیزات ایمنی ازجمله سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم تشخیص عابرپیاده، کروزکنترل هوشمند، چراغ‌های هوشمند، سیستم اخطار بین‌خطوط، سیستم اخطار فشار باد تایر، سیستم اخطار خودرو پشت سر و رادار نقطه‌کور عرضه می‌شود.