عرضه روغن‌های موتوری در بازار به‌شدت کاهش یافت



به منشا «رادان موتور»،بلاتکلیفی تولیدکنندگان روغن‌های موتوری در کانتری، بازار را با کاهش و حتی توقف عرضه این محصول مواجه کرده است. چالشی موقتی در صنعت روانکارها که سود اصلی را به‌جیب تولیدکنندگان روغن‌های بی‌کیفیت و تقلبی سرازیر می‌کند. 
به منشا روزنامه «دنیای‌خودرو»، ‌با بالارفتن قیمت‌های تامین مواداولیه، تولید روغن‌های موتوری و صنعتی برای پالایشگاه‌داران و تولیدکنندگان بخش‌خصوصی درعمل و تمدید عرضه کالا در بازار بدون‌گرفتن مجوزهای لازم برای افزایش قیمت زیان‌ده است. درشرایطی که از ابتدای سال جاری تاکنون قیمت لوب‌کات عرضه‌شده توسط پالایشگاه‌داران نفتی به‌میزان ۷۰ درصد رشد داشته است، پس از کسر سود ناشی از فروش اکسترکت و پارافین وکسر حاصل از پروسه پالایش لوب‌کات برای  تبدیل به‌روغن‌پایه تیم یک، ‌قیمت تولید روغن‌پایه نسبت به‌سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. 
این جدای از افزایش قیمت‌های نیروی انسانی، ‌خرید ادتیو با قیمت‌های نو ارز و تولید ظروف است که درنهایت به‌گفته یکی از مدیران ارشد  این صنعت،‌ متوسط قیمت تمام‌شده تولید روغن‌های موتوری را تا ۷۰ درصد افزایش می دهد. 
حال اما با وجود اینکه ستاد ست بازار براساس پیشنهاد شرکت حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت تایر را به‌صورت علی‌الحساب ۳۰ درصد بالا برد، ‌هنوز خبری از مصوبه این شرکت برای تغییر قیمت روغن‌های موتوری در دوگروه بنزینی و دیزلی نیست. 
به‌منشا خبرنگار روزنامه «دنیای‌خودرو» با وجود اینکه پالایشگاه‌داران در هر شرایطی براساس رسالت خود برای تامین نیاز بازار،‌ عرضه خود را قطع نمی‌کنند اما خبرها از بازار از توقف توزیع شرکت‌های خصوصی تولیدکننده روانکار حکایت دارد. تا جایی‌که برخی پالایشگاه‌داران نیز به‌دلیل زیان‌ده بودن تمدید تولید و عرضه،‌ میزان فروش خود را کاهش داده‌اند.

   روغن‌های دیزلی اولویت اصلی افزایش قیمت
با وجود اینکه سال گذشته نیز میزان افزایش قیمت تصویب‌شده برای روغن‌های دیزلی جوابگوی نیاز تولیدکنندگان داخلی نبود و به‌اذعان شرکت‌های کوچولو،‌ این تیم محصول را با زیان تولید و روانه بازار می‌کردند، ‌درشرایط فعلی اوضاع کمی سخت‌تر نیز شده است. این دسته از روغن‌های موتوری به‌ویژه برای موتورهای دیزلی با تکنولوژی بالا برای تولید به روغن‌پایه تیم سه نیاز دارند و برای واردات آن با قیمت فعلی ارز باید به‌ازای هرکیلوگرم ۱۷ هزارتومان پرداخت شود. 
با یک محاسبه ساده قیمت روغن‌پایه استفاده‌شده در هربشکه ۲۰۸ لیتری با وزن ۱۸۵کیلوگرم چیزی حدود یک‌میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تمام می‌شود و اگر برای تولید آن به‌ادتیو به‌میزان ۱۰ درصد از حجم روغن‌موتور نیاز باشد، باید چیزی بیش از ۲ میلیون‌تومن ادتیو استفاده شود. ارقامی که وقتی با قیمت بسته‌بندی و بشکه جمع بسته شود، رقم تحمیل‌شده به‌تولیدکننده به‌ازای هربشکه ۴ میلیون‌تومن می‌شود. 
درحالی‌که نرخ فروش این کالا توسط تولیدکنندگان براساس قیمت‌های مصوب ۳ میلیون و ۲۰۰ هزارتومان است. یعنی هر تولیدکننده اگر قصد تولید روغن دیزلی با کیفیت را داشته باشد، باید به‌ازای هربشکه از آن نزدیک به ۸۰۰ هزارتومان زیان بدهد!
اما اینکه چه‌میزان افزایش قیمت می‌تواند تولیدکنندگان را از مسیر زیان خارج کند،‌ عددی در حدود ۴۰ درصد است تا حداقل این شرکت‌ها به‌ازای تولید روغن‌های موتور دیزلی زیان‌ده نشوند.

   ابهام بر سر میزان افزایش  قیمت؟
اگرچه مخبره رسمی درمورد میزان تغییر قیمت انواع روغن‌های موتوری نه درقالب پیشنهاد پالایشگاه‌داران و نه قصد‌شرکت حمایت به‌بیرون درز نکرده است،‌ اما شنیده‌ها حکایت از آن دارد که شرکت حمایت برای تغییر قیمت‌ها از شرکت‌های کوچولو درخواست صورت‌های مالی کرده است. 
در این بین گویا دو شرکت صورت‌های مالی خود را راه نمودن داده‌اند و با تکمیل این روند توسط دو پالایشگاه‌دار دیگر،‌ شرکت حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌تواند با اسپید بیشتری درباره میزان تغییرات درنرخ فروش روانکارهای خودرویی قصد‌گیری کند.