۱۵ هزار کیلومتر راه اصلی در کانتری به بزرگراه تبدیل می‌شود


به منشا «رادان موتور»،محمدرضا کدخدازاده شب پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در سطح کانتری ۱۵ هزار کیلومتر راه اصلی جزو تعهدات است که باید به بزرگراه تبدیل شود و پروژه های در دست اجرا در این بخش بر اساس کشش و ظرفیت بیشتر منطقه‌ها، تقاضای زیاد ترافیک و توسعه یافتگی کمتر در حوزه بزرگراهی، در سطح استانها پخش شده است.

وی تمدید داد: این پروژه ها در منطقه های مرزی در جنوب و جنوب شرقی کانتری به دلیل ترانزیتی بودن و کمتر توسعه یافتگی و با اعتبارات موجود با اولویت بندی در دست انجام است تا به اهداف پارسال و سالهای آینده برسیم.

دستیار شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و گفته کانتری گفت: بر اساس برآوردهای اولیه انجام شده ۵۰ هزار میلیارد ریال نیاز است تا یک‌هزار کیلومتر از راه ها در سال جهش تولید به بهره برداری برسد و برای سال های آینده نیز اهداف مختلفی تعریف و نیاز اعتباری آن اعلام می شود.

کدخدازاده اظهارداشت: در سطح کانتری از سال ۸۰ پروژه های بزرگراهی جزو برنامه های دولت قرار گرفت که هم حالا ۱۵ هزار کیلومتر در سطح استانها در دست اجراست.

وی به مساله قیر اشاره کرد و افزود: این مهم در دست قصد گیران، قانون گذاران و کسانی است که لوایح را در مجمع پیشنهاد و تصویب می کنند.

دستیار شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و گفته کانتری گفت: تا سال گذشته قیر را یا به صورت مستقیم تحویل می دادند یا اینکه در سال گذشته اعتبار مجزایی برای این مهم تخصیص یافت که این مساله در سالجاری انجام نشد.

کدخدازاده اضافه کرد: با شرکت های قیرساز وارد مذاکره شدیم تا بتوانیم از اعتبارات نقدی یا اسنادی، در اختیار آنها قرار دهیم و قیر در اختیار بگذارند اما یکی از مشکلات در این حوزه عدم ثبات قیمت قیر بود که کار مار را مشکل کرد.

وی تاکید کرد: در این خصوص درخواستی از دولت و باس جمهوری کردیم که دستوری به وزارت نفت داده شود تا پایه های قیری که در اختیار ما قرار می دهند قیمت ثابتی برای مصرف داخل داشته باشد.

دستیار شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و گفته کانتری گفت: در حال حاضر به دلیل نرخ دلار تقاضا برای صادارت قیر بیشتر شده و امکان دارد تا پروژه های داخلی ما را تحت الشعاع قرار دهد.

کدخدازاده افزود: تقاضا کرده ایم ۷۰۰ هزار تن پایه قیری ما را به صورت رقم استوار در اختیار قرار دهند تا با قیرسازان وارد مذاکره شویم از اعتبارات موجود استفاده کنیم.

وی به پروژه های بزرگراهی منطقه زنجان اشاره کرد و گفت: جاده ترانزیت زنجان – قزوین، سلطانیه – کبودرآهنگ، زنجان – بیجار و زنجان به دندی به رغم اینکه بعد از شیوع کرونا کارگاه ها تحت تاثیر این مسئله قرار گرفتند و محدودیت اعتبارات وجود دارد اما در منطقه زنجان فعال است.

دستیار شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و گفته کانتری گفت: همه سعی و سعی بر این است تا اعتباراتی برای این پروژه ها که مراحل پایانی خود را سپری می کنند با تامین ایمنی هر چه سریعتر زیر بار ترافیک برود.

به منشا ایرنا، از برنامه های دستیار شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و گفته کانتری و هیات همراه در مسافر به منطقه زنجان، بازدید از پروژه های سلطانیه – قیدار – کبودر آهنگ و جلسه ای در کارگاه شرکت جهاد نصر و شرکت پیمان راه همدان، بازدید از محور ترانزیت زنجان و شامگاه چهارشنبه نیز در بازدید از مسیر زنجان – بیجار و زنجان به دندی در جلسات کارگاهی این پروژه ها شرکت کردند.