داخلی‌سازی در «کروز»؛ از مهندسی معکوس تا طراحی قطعات



 به منشا «رادان موتور»،شرکت صنایع تولیدی کروز در اوج شرایط سخت مسدود و افزوده شدن مشکلات پیرامون ویروس منحوس کرونا ضمن اشتغال‌زایی یک‌هزار نفر نیروی متخصص، پروژه‌های متعددی را با محوریت ساخت‌داخل و خودکفایی در کلاس کیفی و استانداردهای شب دنیا به‌انجام رساند. 
کروز در این زمینه فعالیت خود را با مهندسی معکوس شروع کرد و در گذر زمان با ارتقای تحقیق و توسعه در این مجموعه، توانست ۳ هزار قطعه را همگام با دانش و تکنولوژی شب دنیا طراحی و بومی‌سازی کند. 
مجتبی نظری، مدیر ارتباطات شرکت صنایع تولیدی کروز بااشاره به‌اجرای ۳۲ پروژه داخلی‌سازی مجموعه‌های قطعات در این شرکت گفت: «در سه ماه نخست سال جهش تولید، به‌رغم همه مشکلات ایجادشده از ناحیه ویروس منحوس کرونا و کمبود نقدینگی، هرآنچه در توان شرکت کروز بوده، به‌کار گرفته شده است تا درتحویل قطعات طبق چارت زمانی به‌خودروسازی‌های داخلی خللی پیش نیاید. البته این مسئله را باید درنظر گرفت که خودروسازان داخلی در تامین قطعات هیچ‌گاه یک سورس نداشته‌اند و معمولا از منابع متفاوت ازجمله تولیدکنندگان و همچنین از واردات استفاده می‌کنند و فقط افزایش میزان عمق ساخت‌داخل در کروز سبب سهم بیشتر این مجموعه در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان شده است.»
 
   ساخت روزانه ۳۵۰۰ رقم ECU
نظری بااشاره به‌اینکه کروز درطراحی ساخت داخل قطعات قیمت‌های زیادی را پرداخته است، اظهار کرد: «هم‌حالا توان ساخت روزانه ۳۵۰۰ رقم ECU با طراحی کامل نرم‌افزاری و داخلی‌سازی ۷۰ درصدی سخت‌افزاری داریم و هرآنچه خودروسازان سفارش‌های معمول داشته باشند، تهیه و راه نمودن می‌کنیم. البته با توجه به‌اینکه خودروسازان این قطعه استراتژیک را از منابع دیگر نیز تامین می‌کنند، نسبت به‌تامین سهم درخواست خودروساز همواره به‌صورت کامل اقدام کرده‌ایم و معمولا زمانی که شرکت‌های دیگر درتامین سفارش دچار مشکل می‌شوند، کروز به‌دلیل دارا بودن توان بالا در داخلی‌سازی، نقص آنها را در خلاصه‌ترین زمان پوشش می‌دهد.» مدیر ارتباطات کروز در تمدید بیان کرد: «کروز در سه‌ماه نخست سال ۹۹ بیش از ۱۰ میلیون‌قطعه را برای رفع نیاز خودروسازان تامین کرد و به‌رغم اینکه در گرفتن مطالبات خود به‌دلیل کمبود نقدینگی خودروسازان دچار مشکل جدی بوده، با این حال پاسخگوی نیاز آن‌ها با افزایش میزان تولید بوده است. هم‌حالا یکی از مشکلات اصلی قطعه‌سازان تهیه مواداولیه داخلی است؛ تا آنجا که برای تامین مس، فولاد و آلومینیوم در داخل کانتری علاوه‌بر پرداخت قیمت براساس افزایش قیمت جهانی و مبنای دلار آزاد باید به‌صورت پیش‌پرداخت یا نقد این مواد را تهیه کنند و هیچ‌گونه تسهیلاتی در این زمینه برای تولیدکنندگان داخلی وجود ندارد.»
 
   اشتغالزایی برای یک‌هزار نفر در سال جهش تولید
درسال جهش تولید به‌رغم تمام مشکلات پیرامون تولید در کانتری، شرکت کروز حدود یک‌هزار نفر را مشغول به کار کرده است. نظری دراین‌زمینه تصریح کرد: «ما برای تولید داخلی اهمیت قائلیم و اعتقاد داریم نیروی انسانی متخصص و متعهد موجود در کانتری کوچولو‌ترین سرمایه ملی است و تا آنجا که بتوانیم با افزایش ظرفیت تولید، نفرات بیشتری را به‌سیستم تولیدی خود می‌افزاییم و باافزایش بهره‌وری، برای قطعات مورد نیاز داخلی و خارجی بدترین کیفیت را تدارک می‌بینیم. 
گرچه در این راه، راهبران و نخبگان کروز همیشه از سوی کسانی که سود خود را در واردات می‌بینند، با انواع موانع و مشکلات مواجه شده‌اند و مخالفان تولید داخلی با نقاب‌های متفاوت به‌زعم خویش سعی کرده‌اند حتی با تهمت و افترا به مدیران کارآفرین این قطعه‌سازی کوچولو، اشتغال ۱۲هزار نفری و همچنین حاصل تحقیقات و زحمات چنددهه را از بین ببرند.» 
نظری در پایان با بیان اینکه سعی باج‌نیوزها و عوامل وارداتی‌ها برای تخریب وجهه کارآفرینان کروز محکوم است، اظهار داشت: «خوشحالیم که مجموعه قوه‌قضائیه به نیت و اهداف شوم این افراد پی برده و در دادگاه‌های متفاوت آنها را محکوم کرده است و بنده به‌نمایندگی از سوی ۱۲هزار پرسنل جبهه جنگ اقتصادی شرکت کروز اعلام می‌کنم به‌داخلی‌سازی و ارتقای سطح کمی و کیفی صنعت‌قطعه بیش از گذشته تمدید خواهیم داد تا درتحقق شعار جهش تولید نقش داشته باشیم و غرض‌ورزی‌های مخالفان تولید داخل، خللی دراهتمام به‌تولید و اشتغال کروز نخواهد داشت؛ چراکه کروز یک تولیدکننده داخلی است و در این بخش از بعد کیفیت همواره برترین تولیدات را درسطح کانتری و بازار جهانی راه نمودن کرده است.»