سایه جنگ چین و هند بر سر واردات قطعه خودرو


به منشا «رادان موتور»،چندی پس از بروز و تبادل آتش در مرز هند و چین که به‌کشته شدن ۲۰ سرباز هندی منجر شد، دولت هند به‌کمپانی‌های این کانتری دستور داد راه‌حلی برای قطع واردات از چین پیدا کنند. اما مدیران دو صنعت خودرو و دارو براین عقیده‌اند که فاصله زیادی بین سخن گفتن و عمل کردن وجود دارد. هند نیز مانند بسیاری دیگر از کشورهای جهان برای محصولاتی مانند قطعات الکترونیک و مواداولیه داروها به‌شدت به‌چین وابسته است و نمی‌تواند این موارد را ارزان‌تر از جای دیگری وارد کند؛ درنتیجه هرگونه اقدام درراستای کاهش واردات یا پرهزینه‌تر کردن آن‌ها بدون راه نمودن جایگزین‌ها می‌تواند به‌تولیدکنندگان محلی درهند لطمه بزند. آر.سی‌بهارگاوا، باس هیات‌مدیره کمپانی خودروسازی ماروتی سوزوکی که کوچولو‌ترین خودروساز هند است، دراین‌باره گفته: «ما دشمن نداریم از چین قطعه وارد ‌کنیم؛ اما مساله این است که هیچ‌گزینه دیگری نداریم. برای اینکه تولیدکنندگان را به‌خرید از قطعه‌سازان محلی تشویق کنیم، باید قطعات را به‌شکلی رقابتی‌تر و با قیمت‌هایی قابل مقایسه‌ با سایر کشورها عرضه کنیم.» در سال مالی منتهی به‌آوریل ۲۰۱۹ هند چیزی به‌ارزش ۷۰٫۳ میلیارددلار کالا از چین وارد کرد و درهمین‌مدت میزان صادراتش به‌چین ۱۶٫۷ میلیارددلار بوده که این بیشترین عدم‌توازن درمبادلات هند با یک کانتری خارجی محسوب می‌شود. درحال‌حاضر دولت هند درتلاش است واردات یک‌هزار و ۱۷۳ قلم از اجناس وارداتی غیرضروری از چین را محدود کند.