ممنوعیت واردات لنت ترمز؛ جانی دوباره برای تولیدکنندگان زیرپله‌ای!


به منشا «رادان موتور»،بی‌کیفیت بودن بعضی از لنت‌ترمزهای موجود در بازار و قیمت سرسام‌آور آن‌ها، نتیجه انحصارطلبی تولید کنندگان درعرضه این قطعه فوق‌ایمنی است.
محمد محمدی‌دوستدار، عضو هیات‌مدیره شرکت تجارت‌پیشگان یاسین با تاکید بر این مسئله به روزنامه «دنیای‌خودرو» گفت: جلوگیری از واردات لنت‌ترمز، بازار رقابتی این محصول را در کانتری از بین برده است و مصرف‌کننده ناچار است تکی از تولیدات داخلی یا اجناس قاچاق بدون‌شناسنامه استفاده کند. تولیدکنندگان داخلی نیز در زمین گیم بدون‌رقیب، تولیدات خود را به‌بازار عرضه می‌کنند. بررسی وضعیت بازار لنت‌ترمز طی سه‌سال گذشته نمایانگر افزایش قیمت بی‌رویه محصولات است. همچنین با وجود ممنوعیت واردات قانونی، فضا برای تولیدکنندگان زیرزمینی و واردات و قاچاق لنت‌ترمز هموار و اندوه و رنج ده‌ها برند نو روانه بازار شده است.
وی خاطرنشان کرد:با توجه به‌اینکه لنت‌ترمز قطعه فوق‌ایمنی و دارای استانداردهای اجباری است، عدم‌برنامه‌ریزی برای تامین ظرفیت‌های مورد نیاز بازار باعث شده است اقلام بی‌کیفیت و بدون کنترل استاندارد، وارد چرخه مصرف شود.
اقدام وزارت صمت درممنوعیت واردات لنت‌ترمز درشرایطی که کیفیت و رقابتی دراین حوزه وجود ندارد، گیم با جان مردم است. تجربه نشان داده که درممنوعیت و محدودیت و نبود رقابت، کیفیت فدای تولید خواهد شد. به‌نظر می‌رسد زیرساخت‌ها برای تولید محصولات مدرن و با کیفیت در داخل کانتری مهیا نیست و ممنوعیت واردات تکی به‌عرضه قطعات نامرغوب و حتی قاچاق این کالا منجر خواهد شد. انحصار نه‌تکی به‌تولید کمکی نمی‌کند، بلکه سبب عقب‌گرد و متلاشی شدن هرصنعتی می‌شود.

نویسنده:حمد محمدی‌دوستدار